Czy znamy te bajki?

 

Jest to scenariusz zajęć otwartych dla rodziców, pani dyrektor i nauczycieli z mojego przedszkola, przeprowadzony w grupie dzieci 3, 4 – letnich.

Warszawa, 11. 05. 2012r.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 3, 4 – LETNICH

Imię i nazwisko nauczyciela: Magdalena Łosicka

Temat zajęcia: „Czy znamy te bajki?” – zabawy dydaktyczne

Cele ogólne:

- Utrwalenie wiedzy na temat różnych baśni

- Rozwijanie spostrzegawczości

- Rozwiązywanie zagadek

- Integracja grupy

- Przeliczanie elementów zbioru i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi LUB Utrwalenie umiejętności stosowania określeń dot. położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok;

Cele operacyjne:

- Dziecko uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je

- Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy

- Uważnie słucha czytanego tekstu

- Odgaduje zagadki

- Dopasowuje ilustrację do odpowiedzi

- Jest spostrzegawcze

- Reaguje na zmieniające się dźwięki instrumentów

- Przestrzega reguł zabawy

- Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni LUB

- Potrafi przeliczać elementy

- Posługuje się liczebnikami porządkowymi

- Dziecko stara się współpracować w grupie

- Układa puzzle i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ułożony obrazek

- Dziecko zna tytuły baśni

- Przestrzega reguł zabawy

- Dziecko poznało nową technikę malarską

- Rozwija swoją wyobraźnię

Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Metody:

Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, wiersz, opowiadanie, zagadki

Oglądowe: pokaz, obserwacja

Czynne: metoda stawianych zadań, metoda samodzielnych doświadczeń

Realizowane obszary podstawy programowej: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające postacie z bajek, tekst wiersza „Bajkowa zgadywanka” D. Gellner, płyta CD, koszyczek i jego wyposażenie, sylwety czapek, puzzle dla każdej drużyny, emblematy, kartki, pędzle, farby, woda

Przebieg zajęć:

1) „Przywitaj się” – zabawa integrująca dzieci i zaproszonych gości

Dzieci i rodzice spacerują po sali w rytmie muzyki. Gdy muzyka cichnie, uczestnicy uważnie słuchają poleceń nauczycielki, np.: staramy się uścisnąć jak najwięcej dłoni, staramy się potrzeć jak najwięcej nosów, dotknąć policzkiem jak najwięcej policzków, itd.

Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je

Czuje, że jest częścią grupy

2) „Bajkowa zgadywanka” – słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela

Nauczycielka czyta dzieciom wiersz D. Gellner, a przedszkolaki zgadują o kogo chodzi

Jeździ kareta po świecie

A kto jest w tej karecie?

Przy oknie z lewej strony

Kapturek. Jaki?..... („Czerwony”).

Dalej na stercie poduszek

Malutki Tomcio..... („Paluszek”).

Spoza wielkiego kosza

Śmieją się: Jaś i ..... ( „Małgosia”)

Uwaga! Oj, uwaga!

To przecież Baba ..... („ Jaga” ).

Koło lalki i misia

Stoi Sierotka ...... („Marysia”)

Pomiędzy walizkami

Dziewczynka z ....... („zapałkami”)

Dzieci wybierają spośród ilustracji te, które przedstawiają postacie jadące w karecie.

Uważnie słucha czytanego tekstu

Odgaduje zagadki

Dopasowuje ilustrację do odpowiedzi

3) „Co zmieniło się w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna

Nauczycielka pokazuje dzieciom koszyczek, mówiąc, że jest to koszyczek Czerwonego Kapturka. Dzieci wraz z nauczycielką kolejno wyjmują przedmioty z koszyczka nazywając je. Zawartość koszyczka jest układana na dywanie w szeregu. Nauczycielka mówi dzieciom, by zamknęły oczy i chowa jeden z elementów. Dzieci starają się odgadnąć, co zniknęło. Zabawa jest powtarzana kilka razy, później nauczycielka chowa więcej elementów – np. dwa. Zabawa może być również przeprowadzona w ten sposób, że nauczycielka zmienia miejsce wybranego przedmiotu, a dzieci starają się określić, co zmieniło miejsce.

Przedmioty: sok, chusteczka, lekarstwo, ciasto, kłębek wełny, kwiatki, cukierki

Jest spostrzegawcze

4) „Czerwony Kapturek, Babcia i Wilk” – zabawa ruchowa

Dzieci stoją w rozsypce. Kiedy usłyszą dźwięk tamburyna zamieniają się w beztroskiego Czerwonego Kapturka, który podskakując idzie do domku Babci. Gdy przedszkolaki usłyszą dźwięk bębenka zamieniają się w babcię która spaceruje po swoim domku. Na dźwięk tarki dzieci wcielają się w wilka, który skrada się cichutko do domku babci.

Reaguje na zmieniające się dźwięki instrumentów

Przestrzega reguł zabawy

5) „Gdzie się schował krasnoludek?” – zabawa dydaktyczna

Określenie położenia krasnoludka względem czarodziejskiej skrzyni. Utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, w, obok, nad)

Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni.

LUB

5) „Czapeczki dla Krasnala” – zabawa dydaktyczna

Nauczycielka mówi: Dawno, dawno temu był sobie Krasnal – Modniś. Dlatego miał tak na imię, że uwielbiał różnokolorowe czapki i na każdy dzień tygodnia zakładał inną czapeczkę.

Na tablicy znajdują się sylwety 7 czapeczek – każda inna.

Chętne dziecko przelicza czapeczki. Nauczycielka mówi: a teraz zobaczymy, która w kolejności jest każda z czapeczek. Jak można to sprawdzić? Chętne dziecko przelicza czapeczki używając liczebników porządkowych. Wspólne wyszukiwanie określonej czapki – np. trzeciej, piątej, siódmej.

Potrafi przeliczać elementy

Posługuje się liczebnikami porządkowymi

6) „Jaka to bajka?” – zabawa dydaktyczna

Podział na 4 grupy wg kolorów emblematów, do każdej z grup przyporządkowany jest 1 rodzic. Każda grupa otrzymuje kopertę w innym kolorze. Są w niej puzzle przedstawiające ilustrację z bajki. Dzieci układają puzzle i starają się odgadnąć tytuł bajki, z której pochodzi obrazek. Grupa, która odgadnie tytuł bajki jest cichutko i ładnie siedzi.

Sprawdzenie, czy obrazek na tablicy jest ten sam (będą one zakryte).

Dziecko stara się współpracować w grupie

Układa puzzle i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ułożony obrazek

7) „Tak czy nie” – zgadywanka

Nauczycielka podaje tytuł baśni. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie błędnego tytułu, np. Kopciuszek, Królowa jesieni, Kot w pantofelkach, Calineczka, Królewna Śnieżka i ośmiu Krasnoludków, Zielony Kapturek, Piękna i bestia

Jeśli dzieci uznają, że tytuł jest błędny – wstają cichutko, jeśli tytuł jest właściwy – siedzą cichutko

Dziecko zna tytuły baśni

Przestrzega reguł zabawy

8) „Bajkowa łąka” – praca plastyczna – technika mokre w mokre

Dzieci zwilżają kartkę pędzlami zanurzonymi w wodzie. Gdy powierzchnia jest już mokra, malują po niej farbą i obserwują, co się dzieje. Starają się stworzyć bajkową łąkę.

Dziecko poznało nową technikę malarską

Rozwija swoją wyobraźnię

9) Zakończenie i podsumowanie zajęć

Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.