Jest to scenariusz zajęć otwartych dla rodziców, pani dyrektor i nauczycieli z mojego przedszkola, przeprowadzony w grupie dzieci 3, 4 – letnich.
Warszawa, 11. 05. 2012r.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 3, 4 – LETNICH
Imię i nazwisko nauczyciela: Magdalena Łosicka
Temat zajęcia: „Czy znamy te bajki?” – zabawy dydaktyczne
Cele ogólne:
- Utrwalenie wiedzy na temat różnych baśni
- Rozwijanie spostrzegawczości
- Rozwiązywanie zagadek
- Integracja grupy
- Przeliczanie elementów zbioru i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi LUB Utrwalenie umiejętności stosowania określeń dot. położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok;
Cele operacyjne:
- Dziecko uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je
- Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy
- Uważnie słucha czytanego tekstu
- Odgaduje zagadki
- Dopasowuje ilustrację do odpowiedzi
- Jest spostrzegawcze
- Reaguje na zmieniające się dźwięki instrumentów
- Przestrzega reguł zabawy
- Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni LUB
- Potrafi przeliczać elementy
- Posługuje się liczebnikami porządkowymi
- Dziecko stara się współpracować w grupie
- Układa puzzle i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ułożony obrazek
- Dziecko zna tytuły baśni
- Przestrzega reguł zabawy
- Dziecko poznało nową technikę malarską
- Rozwija swoją wyobraźnię
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody:
Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, wiersz, opowiadanie, zagadki
Oglądowe: pokaz, obserwacja
Czynne: metoda stawianych zadań, metoda samodzielnych doświadczeń
Realizowane obszary podstawy programowej: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające postacie z bajek, tekst wiersza „Bajkowa zgadywanka” D. Gellner, płyta CD, koszyczek i jego wyposażenie, sylwety czapek, puzzle dla każdej drużyny, emblematy, kartki, pędzle, farby, woda
Przebieg zajęć:
1) „Przywitaj się” – zabawa integrująca dzieci i zaproszonych gości
Dzieci i rodzice spacerują po sali w rytmie muzyki. Gdy muzyka cichnie, uczestnicy uważnie słuchają poleceń nauczycielki, np.: staramy się uścisnąć jak najwięcej dłoni, staramy się potrzeć jak najwięcej nosów, dotknąć policzkiem jak najwięcej policzków, itd.
Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je
Czuje, że jest częścią grupy
2) „Bajkowa zgadywanka” – słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela
Nauczycielka czyta dzieciom wiersz D. Gellner, a przedszkolaki zgadują o kogo chodzi
Jeździ kareta po świecie
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony
Kapturek. Jaki?..... („Czerwony”).
Dalej na stercie poduszek
Malutki Tomcio..... („Paluszek”).
Spoza wielkiego kosza
Śmieją się: Jaś i ..... ( „Małgosia”)
Uwaga! Oj, uwaga!
To przecież Baba ..... („ Jaga” ).
Koło lalki i misia
Stoi Sierotka ...... („Marysia”)
Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z ....... („zapałkami”)
Dzieci wybierają spośród ilustracji te, które przedstawiają postacie jadące w karecie.
Uważnie słucha czytanego tekstu
Odgaduje zagadki
Dopasowuje ilustrację do odpowiedzi
3) „Co zmieniło się w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna
Nauczycielka pokazuje dzieciom koszyczek, mówiąc, że jest to koszyczek Czerwonego Kapturka. Dzieci wraz z nauczycielką kolejno wyjmują przedmioty z koszyczka nazywając je. Zawartość koszyczka jest układana na dywanie w szeregu. Nauczycielka mówi dzieciom, by zamknęły oczy i chowa jeden z elementów. Dzieci starają się odgadnąć, co zniknęło. Zabawa jest powtarzana kilka razy, później nauczycielka chowa więcej elementów – np. dwa. Zabawa może być również przeprowadzona w ten sposób, że nauczycielka zmienia miejsce wybranego przedmiotu, a dzieci starają się określić, co zmieniło miejsce.
Przedmioty: sok, chusteczka, lekarstwo, ciasto, kłębek wełny, kwiatki, cukierki
Jest spostrzegawcze
4) „Czerwony Kapturek, Babcia i Wilk” – zabawa ruchowa
Dzieci stoją w rozsypce. Kiedy usłyszą dźwięk tamburyna zamieniają się w beztroskiego Czerwonego Kapturka, który podskakując idzie do domku Babci. Gdy przedszkolaki usłyszą dźwięk bębenka zamieniają się w babcię która spaceruje po swoim domku. Na dźwięk tarki dzieci wcielają się w wilka, który skrada się cichutko do domku babci.
Reaguje na zmieniające się dźwięki instrumentów
Przestrzega reguł zabawy
5) „Gdzie się schował krasnoludek?” – zabawa dydaktyczna
Określenie położenia krasnoludka względem czarodziejskiej skrzyni. Utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, w, obok, nad)
Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni.
LUB
5) „Czapeczki dla Krasnala” – zabawa dydaktyczna
Nauczycielka mówi: Dawno, dawno temu był sobie Krasnal – Modniś. Dlatego miał tak na imię, że uwielbiał różnokolorowe czapki i na każdy dzień tygodnia zakładał inną czapeczkę.
Na tablicy znajdują się sylwety 7 czapeczek – każda inna.
Chętne dziecko przelicza czapeczki. Nauczycielka mówi: a teraz zobaczymy, która w kolejności jest każda z czapeczek. Jak można to sprawdzić? Chętne dziecko przelicza czapeczki używając liczebników porządkowych. Wspólne wyszukiwanie określonej czapki – np. trzeciej, piątej, siódmej.
Potrafi przeliczać elementy
Posługuje się liczebnikami porządkowymi
6) „Jaka to bajka?” – zabawa dydaktyczna
Podział na 4 grupy wg kolorów emblematów, do każdej z grup przyporządkowany jest 1 rodzic. Każda grupa otrzymuje kopertę w innym kolorze. Są w niej puzzle przedstawiające ilustrację z bajki. Dzieci układają puzzle i starają się odgadnąć tytuł bajki, z której pochodzi obrazek. Grupa, która odgadnie tytuł bajki jest cichutko i ładnie siedzi.
Sprawdzenie, czy obrazek na tablicy jest ten sam (będą one zakryte).
Dziecko stara się współpracować w grupie
Układa puzzle i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ułożony obrazek
7) „Tak czy nie” – zgadywanka
Nauczycielka podaje tytuł baśni. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie błędnego tytułu, np. Kopciuszek, Królowa jesieni, Kot w pantofelkach, Calineczka, Królewna Śnieżka i ośmiu Krasnoludków, Zielony Kapturek, Piękna i bestia
Jeśli dzieci uznają, że tytuł jest błędny – wstają cichutko, jeśli tytuł jest właściwy – siedzą cichutko
Dziecko zna tytuły baśni
Przestrzega reguł zabawy
8) „Bajkowa łąka” – praca plastyczna – technika mokre w mokre
Dzieci zwilżają kartkę pędzlami zanurzonymi w wodzie. Gdy powierzchnia jest już mokra, malują po niej farbą i obserwują, co się dzieje. Starają się stworzyć bajkową łąkę.
Dziecko poznało nową technikę malarską
Rozwija swoją wyobraźnię
9) Zakończenie i podsumowanie zajęć
Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.