Jest to scenariusz zajęć dla rodziców, pani dyrektor i nauczycieli. Moje pierwsze zajęcia otwarte.
Warszawa, 30. 01. 2008 r.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5 – LETNICH – GRUPA III
Temat: Kolorowe balony – omówienie wyglądu różnych balonów i ich przeznaczenia
Prowadząca: Magdalena Wawer
Cele ogólne:
- Określanie swojego nastroju;
- Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza;
- Zapoznanie z różnymi rodzajami balonów i ich przeznaczeniem;
- Utrwalenie umiejętności stosowania określeń dot. położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok;
- Rozwijanie wyobraźni dziecka;
- Rozwijanie inwencji twórczej.
Metody:
Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, czytanie wiersza
Oglądowe: pokaz, obserwacja
Czynne: metoda stawianych zadań, metoda samodzielnych doświadczeń
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające różne balony: balon latający i balonik na bal, wyraz „balon” do globalnego czytania, nadmuchane balony i nienadmuchany balon, tekst wiersza „Bal baloników”, skrawki papieru, miseczka z wodą, papier kolorowy, flamastry, balon dla każdego dziecka, nożyczki, klej, bibuła, maskotka misia, pudełko, krzesełko i woreczek dla każdego dziecka, emblematy przedstawiające nastrój.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie gości „Iskierką przyjaźni”
Dzieci i goście stoją w kole i trzymają się za ręce. Przekazują sobie uścisk dłoni – uścisk przyjaźni.
Dziecko przekazuje uścisk przyjaźni koledze, który stoi obok
Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy
2. „W jakim jestem nastroju?” – wybór emblematu przedstawiającego jeden ze stanów emocjonalnych (radość, smutek, złość).
Dziecko symbolicznie przedstawia swój nastrój
3. Wprowadzenie do tematu – rozmowa na temat ilustracji przedstawiających różne balony.
Nauczycielka pokazuje dzieciom 2 ilustracje. Pierwsza przedstawia balon latający, a druga – balonik na bal. Nauczycielka pyta: Co widzimy na pierwszej ilustracji? Do czego służy? Co widzimy na drugiej ilustracji? Czy obydwa balony mają takie samo przeznaczenie?
Podpisanie ilustracji wyrazem „balon” do globalnego czytania
Dziecko potrafi rozpoznać balony i zna ich przeznaczenie.
Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczycielkę.
Dziecko zapoznało się z wyglądem wyrazu „balon”.
4. „Jaki jest balon?” – omówienie właściwości balonu
Nauczycielka pokazuje dzieciom nadmuchany balon. Pyta: - z czego jest balon? – co ma w środku?, - czy jest ciężki?, - czy tonie, kiedy wrzucimy go do wody?, - do czego służy?
Dziecko zna właściwości, które posiada balon.
5. Uważne słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę p.t. „Bal baloników”
Bal baloników
Był sobie raz balonik,
niebieski w kropki złote.
Nie umiał wcale latać,
choć wielką miał ochotę.
Aż przyszła noc gwiaździsta,
noc tańca i muzyki.
Tej nocy sam karnawał
sprzedawał baloniki.
Na złotych były nitkach,
Na cienkich, srebrnych sznurkach.
Fruwały i tańczyły
leciutko niby piórka.
Już całe miasto tańczy
walczyka w takt muzyki.
Wirują nad głowami
wesołe baloniki.
Dziecko potrafi z uwagą wysłuchać wiersza.
6. Omówienie treści wiersza
Nauczycielka pyta:
- O czym był wiersz?
- Jak wyglądał balonik?
- W jakim mógł być nastroju? Dlaczego?
- Co się stało później?
- Na jakich nitkach były baloniki?
- Co to jest karnawał?
Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczycielkę.
Dziecko potrafi określić w jakim nastroju mógł być balonik.
7. „Gdzie jest balonik?” – zabawa dydaktyczna
Określenie położenia balonika względem pudełka. Utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, w, obok, nad)
Nauczycielka trzyma w rękach misia.
Mówi: „Nasz miś ma dla Was zadanie. Misiu, powiedz o co chodzi.”
Miś: „Chciałbym, żebyście powiedzieli mi, gdzie położyłem balonik.”
Miś kładzie balonik – na pudełku, - w pudełku, - obok pudełka itd., a dzieci mówią, gdzie znajduje się balon.
Nauczycielka mówi: „Chciałabym, żeby teraz ktoś pomógł misiowi położyć balonik tam, gdzie on chce”
Kilkoro dzieci podchodzi do pudełka i przy pomocy misia umieszcza balon w wybranym miejscu.
Nauczycielka mówi: „Ja i miś chcemy sprawdzić, czy każde z Was potrafi bawić się tak, jak miś”. Każde dziecko ma krzesełko i woreczek. Wykonuje polecenia misia i nauczycielki.
Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni.
8. Zabawa ruchowa „Misiowa gimnastyka”
Nauczycielka trzyma w rękach maskotkę misia. Porusza częściami ciała maskotki, a dzieci starają się naśladować jej ruchy.
Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej.
Dziecko naśladuje ruchy maskotki.
9. „Baloniki i wiatr” – ćwiczenie oddechowe – zabawa wspólnie z rodzicami
Dorosły trzyma nadmuchany balon na nitce. Dzieci podzielone są na kilkuosobowe grupki i ustawione w szeregu. Wspólnie dmuchają na balon trzymany przez dorosłego. Zwrócenie uwagi na to, by dzieci wdychały powietrze nosem, a wydychały ustami.
Dziecko bierze udział w ćwiczeniach oddechowych.
Dziecko potrafi wdychać powietrze nosem i wydychać ustami.
10. „Balonowa twarz” – praca plastyczna
Ozdabianie balonu wg własnego pomysłu przy użyciu papieru kolorowego i samoprzylepnego, bibuły, nożyczek, kleju, flamastrów.
Dziecko rozwija swoją pomysłowość i wyobraźnię podczas tworzenia balonowej twarzy.
Dziecko sprawnie posługuje się nożyczkami.
11. Zakończenie i podsumowanie zajęć
Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.