Kolorowe balony – 5 – latki

Jest to scenariusz zajęć dla rodziców, pani dyrektor i nauczycieli. Moje pierwsze zajęcia otwarte.

 

Warszawa, 30. 01. 2008 r.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5 – LETNICH – GRUPA III

Temat: Kolorowe balony – omówienie wyglądu różnych balonów i ich przeznaczenia

Prowadząca: Magdalena Wawer

Cele ogólne:

- Określanie swojego nastroju;

- Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza;

- Zapoznanie z różnymi rodzajami balonów i ich przeznaczeniem;

- Utrwalenie umiejętności stosowania określeń dot. położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok;

- Rozwijanie wyobraźni dziecka;

- Rozwijanie inwencji twórczej.

Metody:

Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, czytanie wiersza

Oglądowe: pokaz, obserwacja

Czynne: metoda stawianych zadań, metoda samodzielnych doświadczeń

Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające różne balony: balon latający i balonik na bal, wyraz „balon” do globalnego czytania, nadmuchane balony i nienadmuchany balon, tekst wiersza „Bal baloników”, skrawki papieru, miseczka z wodą, papier kolorowy, flamastry, balon dla każdego dziecka, nożyczki, klej, bibuła, maskotka misia, pudełko, krzesełko i woreczek dla każdego dziecka, emblematy przedstawiające nastrój.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Powitanie gości „Iskierką przyjaźni”

Dzieci i goście stoją w kole i trzymają się za ręce. Przekazują sobie uścisk dłoni – uścisk przyjaźni.

Dziecko przekazuje uścisk przyjaźni koledze, który stoi obok

Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy

2. „W jakim jestem nastroju?” – wybór emblematu przedstawiającego jeden ze stanów emocjonalnych (radość, smutek, złość).

Dziecko symbolicznie przedstawia swój nastrój

3. Wprowadzenie do tematu – rozmowa na temat ilustracji przedstawiających różne balony.

Nauczycielka pokazuje dzieciom 2 ilustracje. Pierwsza przedstawia balon latający, a druga – balonik na bal. Nauczycielka pyta: Co widzimy na pierwszej ilustracji? Do czego służy? Co widzimy na drugiej ilustracji? Czy obydwa balony mają takie samo przeznaczenie?

Podpisanie ilustracji wyrazem „balon” do globalnego czytania

Dziecko potrafi rozpoznać balony i zna ich przeznaczenie.

Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczycielkę.

Dziecko zapoznało się z wyglądem wyrazu „balon”.

4. „Jaki jest balon?” – omówienie właściwości balonu

Nauczycielka pokazuje dzieciom nadmuchany balon. Pyta: - z czego jest balon? – co ma w środku?, - czy jest ciężki?, - czy tonie, kiedy wrzucimy go do wody?, - do czego służy?

Dziecko zna właściwości, które posiada balon.

5. Uważne słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę p.t. „Bal baloników”

Bal baloników

Był sobie raz balonik,

niebieski w kropki złote.

Nie umiał wcale latać,

choć wielką miał ochotę.

Aż przyszła noc gwiaździsta,

noc tańca i muzyki.

Tej nocy sam karnawał

sprzedawał baloniki.

Na złotych były nitkach,

Na cienkich, srebrnych sznurkach.

Fruwały i tańczyły

leciutko niby piórka.

Już całe miasto tańczy

walczyka w takt muzyki.

Wirują nad głowami

wesołe baloniki.


Dziecko potrafi z uwagą wysłuchać wiersza.

6. Omówienie treści wiersza

Nauczycielka pyta:

- O czym był wiersz?

- Jak wyglądał balonik?

- W jakim mógł być nastroju? Dlaczego?

- Co się stało później?

- Na jakich nitkach były baloniki?

- Co to jest karnawał?

Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczycielkę.

Dziecko potrafi określić w jakim nastroju mógł być balonik.

7. „Gdzie jest balonik?” – zabawa dydaktyczna

Określenie położenia balonika względem pudełka. Utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, w, obok, nad)

Nauczycielka trzyma w rękach misia.
Mówi: „Nasz miś ma dla Was zadanie. Misiu, powiedz o co chodzi.”
Miś: „Chciałbym, żebyście powiedzieli mi, gdzie położyłem balonik.”

Miś kładzie balonik – na pudełku, - w pudełku, - obok pudełka itd., a dzieci mówią, gdzie znajduje się balon.

Nauczycielka mówi: „Chciałabym, żeby teraz ktoś pomógł misiowi położyć balonik tam, gdzie on chce”

Kilkoro dzieci podchodzi do pudełka i przy pomocy misia umieszcza balon w wybranym miejscu.

Nauczycielka mówi: „Ja i miś chcemy sprawdzić, czy każde z Was potrafi bawić się tak, jak miś”. Każde dziecko ma krzesełko i woreczek. Wykonuje polecenia misia i nauczycielki.

Dziecko zna i potrafi posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia w przedmiotów w przestrzeni.

8. Zabawa ruchowa „Misiowa gimnastyka”

Nauczycielka trzyma w rękach maskotkę misia. Porusza częściami ciała maskotki, a dzieci starają się naśladować jej ruchy.

Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej.

Dziecko naśladuje ruchy maskotki.

9. „Baloniki i wiatr” – ćwiczenie oddechowe – zabawa wspólnie z rodzicami

Dorosły trzyma nadmuchany balon na nitce. Dzieci podzielone są na kilkuosobowe grupki i ustawione w szeregu. Wspólnie dmuchają na balon trzymany przez dorosłego. Zwrócenie uwagi na to, by dzieci wdychały powietrze nosem, a wydychały ustami.

Dziecko bierze udział w ćwiczeniach oddechowych.

Dziecko potrafi wdychać powietrze nosem i wydychać ustami.

10. „Balonowa twarz” – praca plastyczna

Ozdabianie balonu wg własnego pomysłu przy użyciu papieru kolorowego i samoprzylepnego, bibuły, nożyczek, kleju, flamastrów.

Dziecko rozwija swoją pomysłowość i wyobraźnię podczas tworzenia balonowej twarzy.

Dziecko sprawnie posługuje się nożyczkami.

11. Zakończenie i podsumowanie zajęć

Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.