Kogo można spotkać w teatrze – scenariusz zajęć – 4-latki

 

Jest to scenariusz zajęć otwartych dla rodziców, dyrektora i nauczycieli z zakresu edukacji teatralnej przeprowadzony w grupie dzieci czteroletnich.

 

Warszawa, 24. 11. 2009 r.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 4 – LETNICH – GRUPA III

Temat: Kogo można spotkać w teatrze?

Prowadząca: Magdalena Wawer

Cele ogólne:

- Zdobycie wiedzy na temat tego, co to jest pacynka, marionetka, kukiełka, maska;

- Obserwowanie inscenizacji i wypowiedzi na jej temat;

- Wcielanie się w różne role;

- Poszerzanie słownictwa;

- Rozwijanie wyobraźni dziecka;

- Rozwijanie inwencji twórczej.

Metody:

Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, inscenizacja, zagadki

Oglądowe: pokaz, obserwacja

Czynne: metoda stawianych zadań, metoda samodzielnych doświadczeń

Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: płyta CD, kukiełka, pacynka, marionetka, maska, tekst utworu „Komedia przy myciu” M. Konopnickiej; rekwizyty: pantofelek, czerwony kapturek, korona, lustro, jabłko; obrazki przedstawiające różne zwierzęta (pies, kot, wąż, ptak, krowa, dinozaur); emblematy w 4 kolorach; koperty z puzzlami – po 1 na grupę (puzzle: „Czerwony Kapturek”, „Pinokio”, „Kopciuszek”, „Kot w butach”); kontur maski dla każdego dziecka, materiały plastyczne do ozdobienia maski.

PRZEBIEG:

1. „Powitanie różnymi częściami ciała”– zabawa integracyjna z rodzicami

Dzieci wraz z rodzicami chodzą po sali. Na hasło nauczycielki „witamy się” podchodzą do siebie i dotykają się różnymi częściami ciała zgodnie z instrukcją nauczyciela np. witamy się palcami, łokciami, kolanami, uszami, nosami, plecami, czołami itp.

Dziecko wita się z kolegami częściami ciała, które wymienia nauczycielka

Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy

2. „Kogo można spotkać w teatrze?” – zabawa dydaktyczna

Nauczycielka pokazuje dzieciom pacynkę, kukiełkę, marionetkę i maskę teatralną. Wypowiada ich nazwy i mówi, do czego służą. Następnie opowiada o nich w formie zagadki, np.: jest to mała laleczka na patyku, którą trzymamy w dłoni i można nią kierować (kukiełka), jest to laleczka, którą zakładamy na dłoń (pacynka), itd. Dzieci dopasowują zagadkę do przedmiotu.

Dziecko wie, co to jest marionetka, kukiełka, pacynka, maska

Odgaduje zagadki nauczyciela

3. „Komedia przy myciu” – inscenizacja utworu

Dzieci oglądają inscenizację, którą przedstawia im nauczycielka.

Wypowiedzi dzieci na temat obejrzanego przedstawienia. Dzieci mówią, kto wystąpił w przedstawieniu.

Dziecko uważnie ogląda inscenizację

Wie, kto wystąpił w przedstawieniu

4 „Skąd ten rekwizyt?”

Dziecko stara się odgadnąć z jakiej bajki pochodzi dany rekwizyt

(pantofelek, czerwony kapturek, korona, lustro, jabłko)

Dziecko wie, co to jest rekwizyt i dopasowuje go do bajki

5. „W Krainie Bajki” – zabawa ruchowa

Nauczycielka mówi dzieciom, że za chwilę przeniosą się w Krainę Bajki i będą zamieniać się w różne bajkowe postacie: „Idziemy przez Bajkowy Las, zawiał czarodziejski wietrzyk i zamienił nas w ogromne Wielkoludy, a teraz w małe krasnoludki...” (kolejne postacie: wilk z „Czerwonego Kapturka”, książę jadący na koniu, kukiełka, latający smok)

Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej

Wciela się w kolejne postacie z opowieści nauczyciela

6 „Zagraj to” – zabawa teatralna

Dziecko losuje lub wybiera obrazek przedstawiający jakieś zwierzę i stara się w nie „zmienić”. Zadaniem pozostałych przedszkolaków jest rozpoznanie, w jakie zwierzę wcielił się kolega.

zwierzęta (pies, kot, wąż, ptak, krowa, dinozaur)

Dziecko naśladuje zwierzę przy pomocy gestów i głosu

Odgaduje zwierzę pokazywane przez kolegę

7. „Jaka to bajka?”

Podział na 4 grupy wg kolorów emblematów, do każdej z grup przyporządkowany jest 1 rodzic. Każda grupa otrzymuje kopertę w innym kolorze. Są w niej puzzle przedstawiające ilustrację z bajki. Dzieci układają puzzle i starają się odgadnąć tytuł bajki, z której pochodzi obrazek. Grupa, która odgadnie tytuł bajki jest cichutko i ładnie siedzi.

Sprawdzenie, czy obrazek na tablicy jest ten sam (będą one zakryte).

Dziecko stara się współpracować w grupie

Układa puzzle i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ułożony obrazek

8. „Maska” – praca plastyczna

Dzieci ozdabiają kontur maski wykorzystując dowolnie wybrane materiały.

Ozdabia kontur maski wykorzystując różnorodne materiały

Rozwija swoją wyobraźnię

9. Zakończenie i podsumowanie zajęć

Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.