Zachwalanie na straganie – 6 – latki

Jest to scenariusz zajęć otwartych przeprowadzonych dla rodziców, pani dyrektor, nauczycieli i pani psycholog. Dotyczy on przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej i obejmuje zakres edukacji językowej.

 

Warszawa, 12. 11. 2008 r.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA DZIECI 6 – LETNICH

Temat: Zachwalanie na straganie - zabawy dydaktyczne połączone ze słuchaniem wiersza „Na straganie” J. Brzechwy

Prowadząca: Magdalena Wawer

Cele:

Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania poprzez zabawy i ćwiczenia

- utrwalenie wiadomości o warzywach

- ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej

- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

- ćwiczenia w tworzeniu wyrazów i zdań

- globalne czytanie wybranych wyrazów

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

Metody:

Słowne: wyjaśnienie, polecenie, instrukcja, czytanie wiersza

Oglądowe: pokaz, obserwacja

Czynne: metoda stawianych zadań

Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: Teksty zagadek dot. jesieni i warzyw, wyraz warzywa i 3 ilustracje związane z jesienią, tekst wiersza J. Brzechwy „Na straganie”, warzywa występujące w tekście, paski z ciągiem liter do „zakreślanki”, flamaster, szalik, koszyk, emblematy w kolorze: żółtym , czerwonym, zielonym, pomarańczowym i białym – dla każdego dziecka 1, ilustracje przedstawiające cebulę, buraka, pietruszkę, kapustę, marchewkę, koperty do pracy w grupach (pierwsza z sylabami, druga z puzzlami), figury geometryczne w różnych kolorach i takie same figury z naklejonymi słowami, karta pracy dla każdego dziecka, podpisy do obrazka, kredki, wyrazy do globalnego czytania.

Przebieg zajęcia:

1. „Powitanie różnymi częściami ciała” – zabawa integracyjna z udziałem rodziców
Dzieci spacerują po sali. Na hasło nauczycielki „witamy się......”, dzieci i rodzice zatrzymują się i witają wymienionymi częściami ciała, np. prawą dłonią, kolanem, itd.
Dziecko wita się z kolegami częściami ciała, które wymienia nauczycielka

Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, że jest częścią grupy

2.„O czym będziemy dzisiaj mówić?” – zagadka
Na tablicy znajdują się 3 kartki z ilustracjami. Pod kartkami kryją się sylaby, które utworzą rozwiązanie. Aby odkryć kartkę należy rozwiązać zagadkę związaną z jesienią. Ochotnik odczytuje wyraz „warzywa”.
Dziecko rozwiązuje zagadki związane z jesienią

Globalnie czyta wyraz „warzywa”

3. „Na straganie” – słuchanie wiersza J. Brzechwy
Teatrzyk z wykorzystaniem warzyw.
Dziecko potrafi z uwagą wysłuchać wiersza

4. Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego tekstu w oparciu o pytania
- W jakim miejscu spotkały się warzywa?
- Jakie warzywa wystąpiły w wierszu?
- Jak skończyła się kłótnia warzyw?
Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczycielkę

Dziecko potrafi wymienić warzywa, o których była mowa w wierszu

5.„Warzywna zakreślanka” – zabawa dla spostrzegawczych
Na tablicy znajdują się paski z ciągiem liter. Są to oddzielne wersy „zakreślanki”. Dzieci wyszukują ukryte nazwy warzyw w ciągu liter i pogrubiają je (lub zakolorowują) tak, żeby się odznaczały i dzielą otrzymany wyraz na sylaby.
Dziecko stara się odnaleźć ukryte wyrazy

Globalnie czyta ukryte wyrazy

6. „Jaki jest burak?” – zabawa słowna
Dziecko podchodzi do kosza z warzywami. Ma zawiązane oczy. Wybiera sobie 1 warzywo (np.. buraka) i stara się je rozpoznać za pomocą dotyku. Mówi jego nazwę. Nauczycielka pyta: „Jaki jest burak?” Dziecko odpowiada pełnym zdaniem, np. „Burak jest czerwony”

Dziecko potrafi podać cechę wybranego warzywa

Dziecko wypowiada się pełnym zdaniem

7.„Znajdź swoje warzywo” – zabawa ruchowa
Dzieci mają przyczepione emblematy w różnych kolorach, które odpowiadają kolorowi warzyw: czerwony – burak, zielony – kapusta, żółty – cebula, biały – pietruszka, pomarańczowy – marchewka. Biegają w rytm tamburyna. Gdy tamburyno ucichnie, ustawiają się w rzędzie przed ilustracją „swojego” warzywa umieszczonej gdzieś w sali.
Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej.

Potrafi szybko reagować na określony sygnał

8. „Warzywne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych
Nauczycielka czyta tekst zagadki. Dzieci odgadują ją i dobierają ilustrację będącą rozwiązaniem. Analiza słuchowa wyrazu (podział na głoski i sylaby), dobieranie podpisu do warzywa spośród innych wyrazów.

Dziecko logicznie myśli w czasie rozwiązywania zagadek

Dziecko dokonuje analizy sylabowej i głoskowej

Globalnie czyta wybrane wyrazy

9. „Rozszyfruj to słowo” – zadanie w grupach
(Dzieci podzielone na 5 grup na podstawie emblematów z zabawy ruchowej.)
Każdy zespół otrzymuje po 2 koperty: w kopercie oznaczonej numerem 1. znajduje się wyraz pocięty na sylaby – zadanie polega na ułożeniu wyrazu i odczytaniu go. Koperta nr 2 kryje w sobie puzzle, które również trzeba ułożyć – będzie to obrazek przedstawiający warzywo, którego nazwę ułożyły dzieci. Grupa, która będzie gotowa zachowuje się cicho i siedzi wyprostowana.

Dziecko stara się współpracować w grupie

Dziecko dokonuje syntezy sylabowej wyrazu

Dziecko stara się ułożyć puzzle

10. „Ułóż według kodu” – zabawa dydaktyczna
Na tablicy znajdują się 2 kody złożone z figur geometrycznych w różnych kolorach. Ochotnicy wybierają figury geometryczne takie same jak te w kodzie i układają je w ten sam sposób. W figury, spośród których wybierają dzieci, wpisane są słowa, które utworzą zdanie. Będą to zdania: „Lubimy jeść warzywa, i „Warzywa są zdrowe”.

Dziecko potrafi ułożyć figury według kodu.

Dziecko próbuje odczytać powstałe zdania

11. „Połącz kropki” – praca indywidualna
Dzieci łączą kolejno ponumerowane kropki, które utworzą warzywo. Dobieranie podpisu do warzywa i naklejanie go. Kolorowanie otrzymanego warzywa.

Dziecko stara się połączyć kolejne kropki

Dziecko potrafi dobrać podpis do otrzymanego warzywa

12. Zakończenie i podsumowanie zajęć
Rozmowa na temat tego, czego dzieci dowiedziały się w czasie zajęć. Podziękowanie gościom za udział w zajęciach.